tisdag 29 januari 2008

2 nya filmer

i går var det För ovanlighetens skull filmkväll...
kollade två filmer som båda rörde mig til tårar...dock av helt olika anledningar...antligen är jag på väg mot DEN tiden av månaden eller så var det bara en sån dag i går helt enkelt!

film nummer 1: "THIS IS ENGLAND"
en film om hur dåligt det kan gå för en liten kille som hamnar snett och kommer i fel gäng!
allt verkade så bra först och man tänkte "de här killarna och tjejerna bryr sig ju trots allt" men det låg något i bakgrunden som gjorde att man hade lite oro i magen hela tiden...så som en blixt från klar himel fattade man! det är så här det kommer gå!
en rätt vanlig berättelse tror jag.. dock var symboliken lite vältydlig på sina ställen. Thomas turgoose (lillkillen) är utan tvekan en av de bästa "barnskådisar" jag sett..han över tygar mig om att detta är på sant... se värd och jag gillar den som tusan!

film 2: "JUNO"
det här är en film om en ung lite udda tjej som blir gravid men en kompis och hennes sätt att tackla det (vill inte avslöja hur hon gör och jag tycker inte ni ska söka upp filmen och läsa om den först! förstör inga överaskningar!
I början av filmen känns tjejen (Ellen Page) lite överspelad och man börjar fundera på om hon har alla getter hemma...sen klarnar hennes roll en hel del och man tänker på hur man själv betede sig när man var 16...
Musiken i filmen är skitmysig, och hennes sätt att tala om för killen att han gjort henne med barn är lysande...Hon har släpat ut nästan ett helt vardagsrum och möblerat allt vid hans ytterdörr
en bra film med ett oväntat slut...kanske ingen film man hyr för att kolla en lördagkväll men lätt en söndag eftermiddag med lite bakis mat och gråtmilda vänner!
Älskad scenen när hennes styvmamma hylade av en moraliserande tant (tänker inte säga hennes yrke för då avslöjar jag för mycket)

ok det var väl dem det!
ska kolla om miss J är vaken...hungrig!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Antagligen är det den gången i månaden som är på g. Haha vilka känslostormar du har kompis. Jag är ju inte ens i närheten av dem! Kul att du körde lite filmresume. Blir själv sugen på att kolla en rulle. Bara man inte somnar! Ah. Tack igen för the present. Du är grym! :)

mye sa...

anytime LoK

Anonym sa...

Åh, jag har hört massa om den där Juno, måste väl kika den jag också så småningom. Sötnöt som gråter och visar dina känslor så öppet. :-D

Kat sa...

jag har sett Juno fan va bra den va!!